På møte i Utvalg for samfunnsutvikling i Senja kommune 29. april skal «Veiplan 2021-2025» behandles.
Der kan det bli aktuelt å foreslå nedleggelse av fleire kommunale veia.
Kriterium for nedleggelse av kommunal veia e bl.a.:
-Kommunen KAN vurdere å legge ned kommunal drift av adkomstveier der det ikke er i offentlighetens interesse at veien er åpen for allmenn ferdsel. Slike veier er:
- Vei som betjener et befolkningsgrunnlag på 7 eller færre helårs boenheter og som ikke betjener offentlige anlegg og bygninger eller andre områder av allmenn interesse.
- Adkomstvei til et enkeltstående industribygg, gårdsbruk, eller annen privat næringsvirksomhet
- Vei som benyttes primært til landbruksformål
- Der befolkningsgrunnlaget er 8 eller flere bebodde helårs boenheter der lengde på veg i meter fordelt på antall husstander og virksomheter er mindre en 50 m.
I saksutgreiinga har Fred-Inge Fredriksen i administrativ enhet «Infrastruktur» flg eksempel:
Eksempel 300 m vei : 9 enheter = 33 (< 50, kan legges ned)
Eksempel 700 m vei : 9 enheter = 78 (> 50, bør ikke legges ned)
Liste over veia som kan vurderes omklassifisert til private veia:
(Det må fattes enkeltvedtak for hver enkelt veistrekning, hver enkelt oppsitter og grunneier må høres og få anledning å uttale seg . Vi kopiere fra sakspapiran:)
– Følgende veistrekninger kan vurderes nedlagt som kommunal vei i perioden 2021 til 2025.
Listen inneholder ca. 40 km vei som har et potensiale til en besparelse på ca. 3 million kr pr år i brøytekostnader.
Det vil være ytterligere besparelser knyttet til sommervedlikehold som ikke er klarlagt.
Det fins også flere stikkveier inn til enkelte hus som kommunen har vedlikeholdt men som kan omklassifiseres fra vei
til felles adkomst gjennom kommunalt vedtak og/eller regulering. Kriteriene tilsier at langt flere veier kan nedklassifiseres med bakgrunn i lengde vei pr husstand.
(Klikk for å se lista over de aktuelle veian)
Veistrekning | Lengde | Hensyn å ta |
Høyryggen | 190 | 15,8 m pr husstand |
Ballesvik kirkegård til Ballesvik 59 | 600m | Avtale inngått i forb. med kirkegård, muntlig?? |
Øvre Ferånna | 350 m | 6 boenheter med 15 bosatte |
Torsken havprodukter | 75 m | Adkomst til fiskeribedrift |
Hamn i Senja | 200 m | Kommunen eier vei ned til broa ca 150m resten er næringseiendom. På den kommunale veien er det en boenheter På næringseiendommen er det registrert 10 boenheter |
Trollveien | 405 m | 2 boenheter med 3 bosatte Vei til kommunalt vannverk i tilknytting til veien. |
Straumsnes | 1490 m | Ingen bosatte det er registrert 3 boenheter |
Øvre Botn | 330 m | 6 boenheter med 8 bosatte |
Eilif Larsens vei | 480 m | 5 boenheter med 13 bosatte |
Vei til molo Grunnfarnes | 300 m | Privat? flytebryggeanlegg. Fiskemottak. Almeningskai som ikke er i bruk Kommunal avløpspumpestasjon |
Vei til boligfelt i Sifjord | 155 m | 4 boenheter med 24 bosatte |
Innergården | 390 m | 4 boenheter med 6 bosatte i starten av veien |
Langsletta | 305 m | 5 boenheter med 12 bosatte |
Øvergården | 335 m | 4 boenheter med 8 bosatte |
Langsletta – molo | 290 m | Ingen boenheter |
Bøvær | 100 m | Kommunen eier 150 m vei til snuplass videre derfra går det privat vei til Kråkeslåttet hvor det er en bosatt |
Arm til Jorda ( Steinfjord) | 450m | To boenheter med en bosatt |
Mefjordbotn | 950 m | To boenheter med 0 bosatte. Nødhavn. |
Grashopen | 50 m | Kun to fritidsboliger |
Ørnfjordbotn | 640 m | Nødhavn Landbase |
Blomdalen | 225 m | 8 boenheter gir 28 m vei pr boenhet |
Hundbergnes | 500 m | 2 boenheter med 5 bosatte |
Lysnesodden | 200 m | 2 boenheter med 0 bosatte Næring |
Finnjordelv | 840 m | 4 boenheter med 6 bosatte |
Skarsvåg | 970 m | 6 boenheter med 12 bosatte ( to veier ) |
Bukkemoveien til kraftstasjon | 880 m | kraftstasjon |
Skognesholmen | 900 m | 1 boenheter med 2 bosatte |
Øveråsen | 900 m | 2 boenheter med 6 bosatte |
Elvestadveien | 1500 m | 4 boenheter med 5 bosatte |
Sortebekken | 300 m | Ingen boenheter Privat småbåthamn |
Fergeveien fra Forraveien | 110 m | 2 boenheter med 5 bosatte helt i starten av strekningen |
Forrastubben | 140 m | 7 boenheter med 9 bosatte |
Troms kraft | 225 m | Vei ned til næringsområde (må omreguleres) |
Landveien | 500 m | 1 boenhet med 1 bosatt |
Solbergveien | 1720 m | 6 boenheter med 7 bosatte |
Fagerbakken | 390 m | Kommunalt kloakkrenseanlegg 3 boenheter med 6 bosatte |
Moåsen | 290 m | 6 boenheter med 17 bosatte kommunalt boligfelt VA langs veien |
Støstad | 530 m | 2 boenheter med 7 bosatte brukt i forbindelse med skiløype som har startpunkt på Støstad |
Hamna | 505 m | 7 boenheter med 18 bosatte |
Rubbestad | 710 m | Næringsområde hvor kommunen har solgt eiendommen med unntak av veigrunnen . Privat småbåthamn. Må omreguleres |
Vassveien | 250 m | 4 boenheter med 5 bosatte Kommunalt vannrenseanlegg |
Hans Kr Eriksens vei | 865m | 6 boenheter med 9 bosatte Vei til skole |
Pegasusveien | 250 m | 25 m pr husstand |
Valvågveien 230-238 | 250 | 3 boenheter med 4 bosatte |
Valvågveien 411 | 210 | 5 boenheter med 4 bosatte |
Lekangveien | 1600 | 7 boenheter med 6 bosatte |
Raveien | 985 m | 7 boenheter med 2 bosatte |
Østre Å | 170 m | 5 boenheter med 5 bosatte |
Nymoen | 620 m | 4 boenheter med 6 bosatte |
Fagervikveien | 160 m | 5 boenheter med 8 bosatte kommunalt boligfelt med VA i vei |
Butikkveien | 385 m | 5 boenheter med 8 bosatte |
Elveveien | 350 m | 7 boenheter med 16 bosatte (del av veien må omreguleres) |
Senjahesten | 150 m | Vei ned til privat næringseiendom pluss kommunal eiendom |
Bergnakken | 150 m | Vei til privat næringseiendom ( tidligere lakseslakteri) |
Deler av Sjursvikveien | 3900 m | Fra almenningskai til Sjursvik bor det en mann |
Bonjordsvingen | 200 | 15,4 m vei pr husstand |
Bjorelvnes veien 5 | 100 m | 3 boenheter med 2 bosatte |
Sollidalen 858 | 250 m | 3 boenheter med 5 bosatte |
Kårvikveien 310 | 390 m | 1boenhet med 0 bosatte Stella polaris |
Rødbergshamn | 790 | 2 boenheter med 4 bosatte |
Holmemoveien ved Vassenden | 560 m | Snarvei over Tårnelva Bru |
Stenget | 480 m | 3 boenheter 48? bosatte deler av veien er privat |
Storvikbakken | 210 m | 21 m vei pr hustand ikke utbyd i henhold til regulering |
Botnhågen arm til Bil i Nor | 300 m | Bil i Nord |
Tverrveien | 130 m | 13 m pr husstand |
Bjønnliveien | 280 m | 17,5 m pr husstand |
Skogstadlia | 400 m | 7 boenheter med 18 bosatte |
Dersom Sjursvikveien blir nedlagt som kommunal veg, vil det ikke bare få konsikvenser for de som er etablert langs veien. Veien har stor betydning for offentligheten, da den er mye brukt av folk fra fjern og nær samt turister fra inn og utland tross dårlig vegstandar. Og ikke minst topptur til Sjursviktinde som bidrar til god folkehelse. Fra Finnjord til Sjursvik er det 32 hus og hytter med over 100 brukere. Det er investert mange milioner av kroner i nybygg og renovering av bygninger, med bakgrunn i att det var kommunal vei som ga trygghet. Håper vi slipper å døpe om utvalget til samfunnsavikling.
Nedleggelse av Sjursvikveie som kommunal vei er en tragedie for de so har invistert milioner av kroner i nybygg og rehabilitering av hus og hytter langs veien, med hvisshet om att det var en kommunal vei. Fra Finnjord til Sjursvik er det 32 hus og hyttrt, med over 100 brukere. Vi som har hus og hyttrt l Sjursvik er over mange år blitt trakasert av tidligere Tranøy kommune og videreført i Senja kommune da veien fra snuplassen på Sæther til Sjursvik ikke ikke har hvert brøytet eller sommervedlikeholt. Det har ikke hvert noe politisk vedtak att de 1300 meterene ikke skulle vedlikeholdes . Det er kun han som er saksbehandler for nedleggelse av kommunale veier i Senja kommune som har iverksatt det. Bygda Sjursvih har over 30 brukere
Det skulle bli bedre tjenester etter at vi fikk opprettet Senja Kommune – men det er vel ikke det vi ser i praksis? De må ha tak i mer penger for å få det til å gå rundt i en overadministrert kommune. Og når de snakker om ta ned antall ansatte tar de fra sistelinja (Lærere, sykehjemsansatte osv) slik at ledere i MANGE nivå spares. I tillegg til topplønn. Ja – det er og blir dyrt!
Samtidig som de planlegge å pålegge distriktene til å betale bompenger for å nå en annen forretning enn kolonial – så flytter de over kostnadene for veiene også til distrikte.
Politikere i Senja – ikke dum dere ut!
Tranøy kommune satte opp ei felle, som de nåværende eierne av fritidshus og hytter, i Senja kommune, gikk rett i.
Tomter ble solgt, fritidshus ble overdratt til nye eiere, nye hytter bygget og…så kunne fella klappe igjen. Med et smell!
Skatter og avgifter kan innkasseres hos den enkelte uten at kommunen behøver å bidra med noe som helst. Ingenting faktisk!! Arkitekten for denne måten å flå sine fritidsbesøkende burde nesten ha vært geniforklart
Om dettan gjønnaføres, så fløtta æ tel Sørreisa kommune å då bi huset mett te salgs i Vasskråa 39.
I dag snakkes det mye om å rekkrutere og holde på spesiellt unge folk. Dette er vel å gå motsatt vei. Det er umulig å forstå politikernes tanke bak dette. Hva med syketransport for de som blir utestengt av Senja Kommune. Forslaget har et latterlig preg over seg. Det blir særlig latterlig når ordfører i dag i Folkebladet og proklamerer at det beregnes positivitet til bompenger fra innbyggerne, for å ruste opp trafikkforhold på Finnsnes.
Helt på trynet dette her, her betale man skatter og avgifter så det holder til ett land som er blant de rikeste i verden og så har man ikke råd til å la folk bo der de ønsker. Alt skulle bli så mye bedre med en storkommune men det har blitt mye værre, takket være udugelige politikere som har sløset bort penger på tvilsomme foretak og større lønninger til seg selv, for og sitte på ræva og rasere utkantstrøk der folk vil bo, alt de ønsker er å sentralisere alt inn til Finnsnes.
Hvis noen vet om det går på noen måte å få de fjernet fra styret i Senja kommune, og da mener jeg på lovlig vis, så håper jeg noen gjør det for vi kan ikke ha slike udugelige politikere til å rasere kommunen, og hvis vi i tillegg får omgjort kommune sammenslåing og får ny kommune med de tidligere kommunene på Senja dog uten tidligere Lenvik så hadde det vært fint. Håper Senja kommune revurdere disse veiene på nytt og lar fortsatt folk bo der de ønsker å trives.
Åpner reglene virkelig for at kommunen bare kan definere om eierforholdet? Hvem skal i så fall være den «private»? Og hvilken grad kan en kommune forskjellsbehandle sine innbyggere? De som bor langs veiene bidrar til kommunen med skatter og teller med i grunnlaget for statstilskudd. Er dette Senterpartipolitikk i praksis?
Kan de ikke bare si det som det er? De vil ikke ha folk i bygdene. For min del, som har hus øverst i Fagervikveien, blir det vanskelig å ikke kunne kjøre frem til huset på vinterstid. På Rødsand. I det kommunale byggefeltet. Sier ikke mer.
Må legge til at jeg ikke bor her pr i dag, men ønsket er en gang å flytte hjem igjen og det blir jo effektivt torpedert med slike forslag. Keep on the good work!
De sparer fort inn de pengene i administrasjonen dersom de viser litt måtehold og effektiviserer driften. Ufattelig dårlig forslag å spare inn på vei og ett direkte forslag for sentralisering.